پایش دقیق فرآیندهای اجرایی پروژه‌های هلدینگ امید

پایش دقیق فرآیندهای اجرایی پروژه‌های هلدینگ امید

بهنام امیری؛ مدیر دفتر طرح‌ها و پروژه‌های هلدینگ امید، درگفتگو با روابط عمومی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید گفت: راه‌اندازی دفاتر مدیریت پروژه (PMO) از جمله اقدامات راهبردی در شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است که بر این اساس، علاوه بر راه‌اندازی این دفتر در ستاد، استقرار این سیستم مدیریتی در تمامی شرکت‌های تابعه گروه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود، واقعیت آن است که سازمان‌ها، برای دستیابی به تعالی، نیازمند انجام اقداماتی همچون معرفی محصولات و  تکنولوژی‌های جدید تولید از یک سو و دستیابی به بازارهای نو و آغاز فعالیت‌های جدید از سوی دیگر هستند تا بتوانند مدل کسب و کار خود را تغییر دهند؛ به همین دلیل است که امروزه مدیریت تغییر از طریق پروژه‌ها، بخش جدایی‌ناپذیر سازمان‌های پویا و پیشرو گردیده و سازمان‌های موفق و پیشرو، همواره به دنبال ایجاد تغییرات و بهبود وضعیت خود به سر می‌برند که این بهبودها به طور قطع، از طریق پروژه‌ها به ثمر خواهند نشست.
در این میان، مدیریت بر مبنای پروژه، مهارتی است که تمامی مدیران باید جزو سبد مهارتی خود به آن توجه کرده و از طریق آن، چشم‌انداز تعالی را به واقعیت تبدیل کنند. در واقع، چشم‌اندازی که مدیران یک مجموعه برای آینده آن متصور هستند، علاقمندی‌هایی است که خروجی تمامی مراحل دستیابی به آن‌ها، در تعریف یک پروژه بروز و ظهور پیدا می‌کنند؛ به نحوی که این سبک مدیریت، گام‌ها و فرآیندهای ساختارمندی دارد که
در آن، اقدامات برای دستیابی موفقیت‌آمیز به یک آینده مطلوب برنامه‌ریزی شده است.
امیری گفت، در واقع، مدیریت‌هایی که به دنبال انجام کارها در قالب «مدیریت پروژه» هستند، برای اینکه پروژه‌های خود را مدیریت کنند، اقدام به راه‌اندازی دفاتر مدیریت پروژه می‌نمایند تا با یک متدولوژی و استاندار مشخص، فعالیت‌های پروژه را پیش برده و آن را با درنظر گرفتن موارد کمی و کیفی به سرانجام برسانند.
در راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه، سطح بلوغ و اندازه سازمان تأثیرگذار است؛ بنابراین در تمامی سازمان‌ها نمی‌توان به دنبال راه‌اندازی دفتر مستقل مدیریت پروژه بود؛ بلکه باید به مرور سازمان‌ها را به این سطح برسانیم تا فعالیت‌های خود را در ساختار پروژه‌ها و فرآیندهای مشخص مدیریت پروژه پیگیری نمایند. در این میان، 12 کارکرد برای دفاتر مدیریت پروژه در نظر گرفته شده که بر مبنای آن، کار این دفتر با استانداردسازی فرآیندها و گزارش‌ها شروع شده و در گام‌های بعدی، جمع‌آوری گزارشات، مدیریت مستندات، مدیریت دانش و در نهایت ارزیابی و نظارت بر وضعیت اجرای پروژه را برای ارائه بازخوردها به مدیران پروژه، صورت می‌دهد.
بر این اساس، در مجمموعه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، تلاش شده تا با راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه در ستاد و شرکت‌های تابعه، فهرستی از تمامی پروژه‌های طراحی‌شده و در دست اجرا تهیه کرده و کار پایش فرآیندهای عملکردی آن را شروع کنیم که ماحصل آن، استخراج فهرست پروژه‌ها بوده است؛ به نحوی که در حال حاضر 44 پروژه در مجموعه شرکت‌های امید طراحی شده که از این تعداد، 25 پروژه در دست اجرا و 19 پروژه در حال امکان‌سنجی و جذب سرمایه هستند تا عملیات اجرایی آن‌ها شروع شود.
به همین منظور، در ابتدای کار بعد از استخراج پروژه‌ها، به دنبال ساختاردهی به دریافت گزارشات و تعریف پروژه‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه رفتیم؛ به نحوی که در حال حاضر برای پروژه‌هایی که بسیار حساس هستند، گزارشات روزانه دریافت می‌شود ولی برای باقی پروژه‌های دارای اولویت دوم، گزارشات به صورت هفتگی، ماهیانه و سه ماهه دریافت خواهد گردید.
در مرحله بعدی به دنبال این هستیم که ساختار مدیریت پروژه در شرکت‌های فرعی ایجاد یا تقویت شود؛ به‌نحوی که ساختار دفتر مدیریت پروژه در تمامی شرکتها فعال شده و کارکردهای اصلی تنظیم شده را ایفا نمایند. در این دفتر به دنبال اجرای استانداردهای مدیریت پروژه در سطح تمامی شرکت‎های فرعی به صورت یکپارچه و یکسان هستیم؛ به نحوی که تمامی شرکت‌ها ساختار مدیریت پروژه و نحوه گزارش‌دهی به هلدینگ را به صورت یکپارچه پیاده کرده و هم‌افزایی ایجاد گردد.
در نهایت، دفتر مدیریت پروژه دو بعد اصلی در کنار تکالیفی که دفاتر مدیریت پروژه دارند را در گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به‌عهده دارد، یکی بحث نظارتی است که تقریباً گوشه‌ای از کار دفتر مدیریت پروژه به شمار می‎رود و کار دیگر، پشتیبانی به لحاظ دانش استانداردسازی فرآیندها و تأمین نیازمندی‌های شرکت است؛ به نحوی که در پروژه‌های مختلف توانسته‌ایم بخشی از نیازمندی‌های تأمین مواد اولیه، مالی و موضوعات کیفی جهت دریافت مجوزها را تأمین نماییم؛ ضمن اینکه این امیدواری وجود دارد که به‌زودی این ساختار در شرکت‌های فرعی به سطح بلوغ برسد. البته همچنان در شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز، دفاتر مدیریت پروژه در ابتدای مسیر قرار دارند و باید در کنار تعالی، اجرای پروژه‌ها به نحو دقیق و مناسب را به سرانجام برسانیم و ساختاری ماندگار و یاری‌بخش برای تولید فراهم نماییم.
در حال حاضر دو شرکت آسیاناما و کویرتایر به عنوان شرکت‌های منتخب برای راه اندازی دفاتر Pmo  انتخاب شده‌اند و مقدمات راه‌اندازی این دفاتر در این دو شرکت فراهم شده است. همچنین شرکت‌هایی مانند پتروامیدآسیا، سرمایه‌گذاری ساختمانی سپه و مدیریت انرژی امید تابان هور به علت ساختار پروژه محور شرکت‌ها و چادرملو، گل‌گهر و گهر زمین به علت اندازه و تعداد پروژه های خود، قبلا این ساختار را ایجاد کرده اند که در این شرکت‌ها به دنبال ایجاد زبان مشترک و استاندارد در گزارش‌دهی هستیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *