تنوع سبد سرمایه‌گذاری امید و ورود به حوزه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، حمل و نقل و خدمات مالی

تنوع سبد سرمایه‌گذاری امید و ورود به حوزه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، حمل و نقل و خدمات مالی

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرپرست این هلدینگ، ضمن تشریح فعالیت‌ها و استراتژی‌های کلان گروه، با اشاره به راهبرد اصلاح و بهینه‌­سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه­ های دارای ارزش افزوده بالا از جمله صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی، اظهار داشت: با توجه به سودآوری مناسب شرکت و همچنین پروژه‌های در دست اقدام و روند مساعد پیشرفت آنان، سهام گروه در شرایط ارزندگی قرار داشته و عملیات بازارگردانی سهام گروه و سایر شرکت‌های تابعه به منظور حمایت از سهامداران خرد در جریان است. 

سید بابک ابراهیمی، سرپرست گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ضمن تشریح فعالیت‌ها و استراتژی‌های کلان این گروه، با اشاره به راهبرد اصلاح و بهینه‌­سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه­ های دارای ارزش افزوده بالا از جمله صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی، اظهار داشت: با توجه به سودآوری مناسب شرکت و همچنین پروژه‌های در دست اقدام و روند مساعد پیشرفت آنان، سهام گروه در شرایط ارزندگی قرار داشته و عملیات بازارگردانی سهام گروه و سایر شرکت‌های تابعه به منظور حمایت از سهامداران خرد در جریان است. در ادامه، گفت وگوی خبرگزاری فارس با دکتر ابراهیمی را می‌خوانید:

اهم سرمایه‌گذاری‌های گروه و وضعیت کلی آنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید یکی از بزرگترین هلدینگ‌های چند رشته‌ای کشور است که با در اختیار داشتن ظرفیت‌هایی نظیر بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن و مخازن CNG ، تنها دارنده مخازن ذخیره‌سازی نفت، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق، لاستیک و سیمان در کشور، نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند. شرکت به منظور کسب سودآوری پایدار در حال رصد و ارزیابی طرح‌ها و فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری می‌باشد. در ضمن عمده سرمایه‌گذاری گروه در شرکت‌های بورسی و غیر بورسی، ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده است و بررسی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در صنایع سنگ آهن و فولاد در دستور کار قرار دارد. همچنین، افزایش میزان سرمایه‌گذاری در حوزه املاک در سال جاری، از طریق پرداخت سپرده شرکت در مزایده خرید قدر‌السهم بانک سپه در پروژه اتومال و خرید ساختمان میرداماد از موسسه گشت مهر پیشه؛ صورت گرفته است.

عملکرد شرکت را در سال جاری تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطابق آخرین اطلاعات و صورت­های مالی میان ­دوره­ای 9 ماهه شرکت، سود خالص محقق شده به ازای هر سهم، افزایش 54 درصدی داشته که این موضوع خود بیانگر وضعیت مناسب سودآوری در شرکت می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مالی، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام روند صعودی خود را حفظ نماید و سودآوری شرکت افزایش یابد.

مهمترین ریسک‌های شرکت در چه زمینه‌هایی می‌باشد و چه اقداماتی به منظور کاهش آن‌ها در حال انجام است؟

از جمله مهمترین ریسک‌های شرکت می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری در برخی از صنایع، بخصوص سنگ آهن و فولاد را نام برد که این موضوع در سودآوری شرکت اثرگذار است. از این رو شرکت به منظور حفظ منافع سهامداران خود درصدد پیگیری رفع این محدودیت‌ها می‌باشد. درخصوص فعالیت در بورس کالا نیز رویکرد مجموعه بر این است که بخش اعظم مبادلات تجاری شرکت های بزرگ در بستر بورس کالا انجام شود. در واقع هر چه بتوان حجم مبادلات، تعداد کالاها و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار پویا را افزایش دهیم، بهره‌وری و شفافیت در گروه نیز ارتقا خواهد یافت. در واقع با حضور فعال شرکت‌ها به ویژه معدنی‌ها در بورس کالا، کشف قیمت‌ محصولات عادلانه و شفاف‌تر خواهد شد و ابهاماتی که در قیمت‌گذاری و فروش محصولات وجود دارد، تقلیل و اعتبارسنجی و فروش با ریسک پایین تقویت می‌شود.

از سوی دیگر، کمبود ذخایر سنگ آهن و منابع آبی برای فعالیت مستمر در سال‌های آتی، وجود تحریم‌های ظالمانه، نوسانات شدید نرخ ارز، محدودیت‌های ناشی از موضوع ذی نفع واحد، بروز نبودن فناوری و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات در برخی از خطوط تولیدی، از دیگر مواردی است که می­تواند در آینده شرکت­ را را با چالش‌هایی مواجه کند. به همین منظور، سند راهبردی و عملیاتی شرکت به منظور کنترل و کاهش ریسک‌های پیش­رو و تضمین سودآوری پایدار در سال‌های آتی طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

روند پیشرفت پروژه‌های در دست اجرای گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در سال جاری تاکنون چگونه بوده است؟

در خصوص پروژه‌های فعال و در دست اقدام گروه می‌توان به، احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک به ظرفیت 10 میلیون بشکه، نیروگاه مخازن نفت جاسک به ظرفیت 20 مگاوات، افزایش 14 هزارتنی تایرهای رادیال سواری در شرکت کویر تایر، مجتمع امام رضا در مشهد مقدس و.. اشاره نمود که پیش­بینی می­شود در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید. مجموعه پروژه‌های دیگری از جمله نیروگاه 546 مگاواتی سیرجان نیز در دست اجرا می‌باشند که طبق زمانبندی طی سال‌های آتی به بهره‌برداری می­رسد.

همچنین ما برنامه ویژه‌ای به منظور تکمیل تولید محصولات زنجیره فولاد، حضور در بازارهای دارای مزیت رقابتی و سودآور، فعالیت در حوزه خدمات مالی، استفاده از ظرفیت‌های درون گروهی جهت هم­افزایی، افزایش قدرت مالی شرکت و حمایت از سهامداران، ایجاد پرتفوی سرمایه‌گذاری ارزش آفرین و ارتقاء جایگاه شرکت در بازار سرمایه، را داریم.

در مجموع وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی را چطور ارزیابی می‌کنید و چه فرصت‌هایی در این خصوص شناسایی شده است؟

ایران به عنوان دهمین کشور فولادساز دنیا در سال 2021 شناخته شده است و در افق 1404 با افزایش ظرفیت تولید به حدود 55 میلیون تن در سال، این جایگاه به رتبه هفتم ارتقا خواهد یافت. گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به منظور تحقق این برنامه، حضور فعالانه در افزایش سرمایه‌های شرکت‌های معدنی زیر مجموعه خود را در دستور کار دارد. همچنین به منظور ارتقاء توان فنی و تکنولوژیک در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری، درصدد استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌های صنعتی کشور و شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد تا با افزایش بهره‌وری در تولید، تحول قابل توجه در سودآوری مجموعه ایجاد شود.

با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاری‌های شرکت بر صنعت سنگ آهن، آیا سرمایه‌گذاری عمده در سایر صنایع و تنوع بخشی در سبد سرمایه‌گذاری شرکت در دستور کار قرار دارد؟

یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی گروه، تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری به منظور کاهش ریسک و افزایش بازدهی آن می‌باشد. از این رو، ورود به صنایع جدید از طریق اصلاح سبد سرمایه‌گذاری بویژه صنایع شیمیایی، پالایشگاهی، حمل و نقل، انرژی و خدمات مالی در دستور کار مجموعه قرار داشته و اقداماتی نیز در این باره صورت گرفته است.

در زمینه بهبود ساختار حاکمیت شرکتی چه اقداماتی را در نظر دارید؟

اقدامات مختلفی در زمینه بهبود ساختار حاکمیت شرکتی در جریان است که از جمله آن‌ها می‌توان به تهیه میثاق‌نامه اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه به منظور جاری شدن هر چه بهتر سیاست‌های گروه در شرکت‌های تابعه، دستورالعمل ارزیابی عملکرد مدیران، نظارت و شفافیت کمیته‌های هلدینگ به منظور پایش مستمر و اثربخشی بیشتر را نام برد. همچنین، به کمک بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیستم‌های هوشمند تجاری در شرکت‌داری، سامانه بودجه و انتصابات سرمایه‌گذاری امید عملیاتی شده و به زودی سامانه‌های املاک، مستندات و عملکرد نیز فعال خواهند شد.

چه برنامه‌هایی به منظور پذیرش شرکت‌های غیر بورسی گروه در بورس و فرابورس در سال جاری در نظر دارید؟

شرکت برنامه جدی به منظور ورود شرکت‌های غیر بورسی خود به بازار سرمایه را دارد. شرکت‌های پترو امید آسیا، آسیاناما و ساختمانی سپه در صف ورود و پذیرش به بازار سرمایه بوده و پیگیری‌های لازم در این خصوص در حال انجام است.

آیا شرکت برنامه‌ای به منظور حمایت از سهام شرکت‌های زیرمجموعه دارد؟

با توجه به شرایط مناسب سودآوری شرکت و همچنین پروژه‌های در حال اجرا و روند مساعد پیشرفت آنان، سهام گروه در شرایط ارزندگی قرار داشته و عملیات بازارگردانی سهام گروه و سایر شرکت‌های تابعه به منظور حمایت از سهامداران خرد در جریان است. حمایت از سهم در آبان ماه نیز بیانگر شرایط قابل اتکا گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید برای سهامداران است. همچنین، شرکت از افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه به منظور اجرای پروژه‌های سودآور حمایت کامل را دارد.

مهمترین برنامه‌های آتی شرکت چیست و چه استراتژی را ترسیم می‌کنید؟

با بررسی دقیق سند چشم انداز 1403 امید و واکاوی چالش‌ها و فرصت‌های این گروه سرمایه‌گذاری، تکمیل زنجیره محصولات فولاد و  ورود به حوزه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، رشد و توسعه و تنوع خدمات مالی، استفاده از فرصت‌های خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مطلوب صادرات و بازارهای منطقه‌ای، توجه ویژه به مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته با توجیه اقتصادی و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان از اهم برنامه های آتی شرکت است.

همچنین پایش مستمر و تکمیل پروژه‌های در دست اجرای شرکت‌های فرعی به منظور افزایش بازدهی و رشد سودآوری، پیگیری افزایش سرمایه شرکت، پذیرش سهام شرکت‌های فرعی در بورس و بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری شرکت، از جمله راهبردها و برنامه‌های آتی گروه در سال جاری است. همچنین، حمایت از سهامداران خرد از طریق ادامه عملیات بازارگردانی سهام شرکت و سایر شرکت‌های تابعه و هم‌افزایی هر چه بیشتر شرکت‌ها به منظور انتفاع از ظرفیت‌های درون گروهی در اولویت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید قرار دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *