اتکا به توان ساخت داخل در کارخانجات تولید مخازن گاز طبیعی آسیاناما

اتکا به توان ساخت داخل در کارخانجات تولید مخازن گاز طبیعی آسیاناما

به گزارش روابط عمومی شرکت؛ حسین مدرس خیابانی، با تأکید بر اینکه آسیاناما برای گروه امید به لحاظ نیروی انسانی و دستاوردهای داخلی‌سازی یک افتخار است، گفت: هسته نوآوری باید در امید شکل بگیرد تا بتوان مفهوم ساخت داخل را نهادینه کرد؛ این در حالی است که امروز داخلی‌سازی، فرهنگ غالب در شرکت آسیاناما است.

وی افزود: بانک اطلاعاتی نخبگان امید در حال تکمیل است؛ اما به موازات آن از تمامی شرکت‌های تولیدی انتظار می‌رود با تکیه بر فرهنگ غنی داخلی‌سازی، اقدام به برگزاری مستمر نمایشگاههای دستاوردهای تولید داخل در خطوط خود نمایند و حتی اقلامی که قابلیت ساخت در خطوط تولیدی از سوی مهندسان مستقر در کارخانه را ندارند، با همکاری سایر بخش‌های نوآور کشور از جمله وزارت دفاع، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی شوند.

مدرس خیابانی گفت: کوچکترین داخلی‌سازی حتماً کار پیچیده‌ای است؛ اما نگاه باید به مسائل پیچیده، ساده باشد تا بتوان تکیه به توان تولید داخلی را نهادینه نمود.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بار دیگر به شرکت‌های تولیدی گروه مأموریت داد تا موضوع افزایش سرمایه خود را در دستور کار قرار داده و برای آن طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی در سرمایه‌گذاری خطوط تولیدی ارائه دهند.

وی تصریح کرد: نگاه داخلیسازی باید در تمامی خطوط تولیدی شرکتهای تابعه، ساری و جاری شود؛ این در حالی است که امروز امید به جایگاه اصلی خود یعنی موضوع سرمایه‎گذاری برگشته؛ به این معنا که امروز تضمین سودآوری امید در گرو سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، توسعه زیرساخت‌ها و خطوط تولیدی است.

افروز بهرامی، معاون سرمایه‌گذاری شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز گفت: هم اکنون شرکت سرمایه‌گذاری امید بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری تعریف کرده که مهمترین الزام برای این پروژه‌ها، تأمین منابع مالی است که علاوه بر موافقت امید با افزایش سرمایه شرکت‌ها، اکنون تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و بانک‌ها نیز عملیاتی شده که بر این اساس، 6325 میلیارد تومان مصوبه قطعی بانکی برای بانک‌ها اخذ شده؛ ضمن اینکه 1850 میلیارد تومان منابع نیز در دست تصویب است.

وی افزود: از بازار سرمایه نیز منابعی تأمین خواهد شد که بر این اساس، تامین سرمایه امید و تأمین سرمایه امین توانسته اند 2700 میلیارد تومان قرارداد انتشار اوراق صکوک را نهایی کرده‌اند. بر این اساس در مجموع ظرف ماه‌های گذشته 11 هزار میلیارد تومان تأمین منابع مالی از بازار سرمایه و بانک‌ها صورت گرفته است.

به گفته بهرامی، سال گذشته 20 شرکت افزایش سرمایه داشتهاند که در جلسات هیأت مدیره مصوب شدهاند.

کیومرث مبلغ ناصری، مدیرعامل شرکت آسیاناما از برنامه‌های این مجموعه تولیدی برای افزایش سطح داخلی‌سازی خبر داد. او معتقد است که خودکفایی در مواد اولیه، تنها راه نجات آسیاناما است و گفت: اگر چنین سیاستی در این شــــرکت به‌کار بسته نمی‌شد، ظرف سه سال گذشته عملاً یک خودروی دوگانه‌سوز قابل تولید نبود؛ در حالیکه هم اکنون با دقت نظری که در تأمین مواد اولیه از محل منابع داخلی و با تکیه بر تجربیات داخلی‌سازی صورت گرفته، نه تنها خطوط تولیدی این شرکت توقف نداشته‌اند، بلکه تنوع تولیدات نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مبلغ ناصری با اشاره به ایجاد کمیته ساخت داخل در انجمن گازهای فشرده، تصریح کرد: توسعه خودکفایی در سال ٩٩ به سایر تجهیزات، ماشین‌آلات و قطعات شرکت رسیده و آخرین بخش خودکفایی در قطعات این شرکت، داخلی‌سازی یک قطعه کلیدی به نام ایرونیک پرس است که هر یک از آنها، ۴٠ تا ٧٠ هزار یورو ارزبری دارند که با مشارکت دانشگاه تهران، کارگروهی مشترک با آسیاناما در مرحله طراحی نمونه‌های اولیه این قطعه هستند.

وی به مدیریت تأمین ارز در گروه اشاره کرد و گفت: از محل ارزهای صادراتی شرکت، قطعات یدکی وارد شده و در انبارهای شرکت نگهداری می‌شوند؛ ضمن اینکه تولید محصول باکیفیت و با رعایت کامل استانداردها در بازار داخلی و خارجی مدنظر قرار دارد.

به گفته مبلغ ناصری، در سه ماهه نخست سال 1400 تولید همگن آسیاناما به 32 هزار و 809 دستگاه رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(9193 دستگاه)، رشد 357 درصدی را رقم زده است.

همچنین در این همایش، احسان جابری- عضو هیأت مدیره شرکت آسیاناما نیز با بیان اینکه تضمین استمرار تولید، کاهش وابستگی به خارج، کاهش ارزبری و بهبود قیمت تمام‌شده، از جمله اهداف استراتژیک واحد ساخت داخل در آسیاناما هستند، گفت: خودکفایی و بومی‌سازی در این کارخانه در 4 سطح «مواد اصلی و کمکی»، «ابزار و قالب»، «لوازم یدکی و ماشین‌آلات» و «محصولات» پیگیری شده است.

وی افزود: در حال حاضر، تمام مواد مصرفی و کمکی در آسیاناما داخلی است و اکنون، به دنبال ایجاد منابع جدید تامین مواد اولیه هستیم که گامهای ابتدایی را با شرکت فولاد مبارکه آغاز کردهایم؛ ضمن اینکه در ابزارهای مصرفی و قالب‌های مورد نیاز شرکت نیز، پروسه داخلی‌سازی آغاز شده و البته روح مهندسی معکوس در شرکت حاکم است.

وی از پیگیری ساخت داخل قالب‌ها در آسیاناما خبر داد و گفت: برخی از قالب‌ها تنها از سوی آلمان در دنیا تولید می‌شوند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در سال 1400 آسیاناما نیز مشابه آن را تولید داخل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *