تشریح دلایل افزایش بازده حقوق صاحبان سهام چادرملو

تشریح دلایل افزایش بازده حقوق صاحبان سهام چادرملو

معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو در گفت و گویی با استناد به صورت‌های مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال‌های اخیر که موجب افزایش  قابل توجه بازده حقوق صاحبان سهام این شرکت گردیده است گفت: اجرای برنامه های جدید اکتشافی بعنوان اولویت اصلی هیات مدیره  و در پی آن تأمین 10 دستگاه حفاری جدید جهت اکتشاف عمیق،  تداوم برنامه های افزایش تولید بالاتر از ظرفیت اسمی از جمله تولید 11میلیون و 468  هزار تن کنسانتره سنگ آهن مرطوب، که حدود 53 درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید کنسانتره بوده است. تولید 3 میلیون و 731 هزار تن گندله، 1میلیون و 603 هزار تن آهن اسفنجی و 1میلیون و 26هزار تن شمش فولاد در سال گذشته، که همگی فراتر از برنامۀ پیش بینی شده بوده است. و اخذ مجوز ساخت ده ها طرح پائین دستی فولاد نقش مثبتی در افزایش بازده حقوق سهامداران داشته است.

مهندس آذرین فر در خصوص  رویکرد توسعه محور شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و چشم‌انداز رشد درآمد و سودآوری این شرکت نیز گفت : با نگاه به روند تغییرات ارزش بازاری شرکت از سال 1395 تا تاریخ (22/03/1400) می توان دریافت که چادرملو از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. وی همچنین با اشاره به مزیت استفاده از سنگ آهن داخلی برای مجتمع های فولاد سازی کشورگفت:  برخورداری فولاد سازان از مواد اولیه داخلی  نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده و هم چنین صرفه جویی ارزی در تولید فولاد را به دنبال دارد. از طرفی با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ آهن در صنایع فولاد ، عدم اتکاء به واردات این مادۀ اولیۀ معدنی همواره کشور را از بروز بحرانهای جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت‌ها، مشکلات حمل و نقل دریائی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادر کننده و در نهایت حربه تحریم، مصون نگه می دارد.

معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو افزود: امروزه صنایع فولاد در ردیف صنایع بزرگ با تکنولوژی عظیم و پیشرفته محسوب و به علت تأثیر زیادی که در جهت توسعه سایر صنایع کشورها دارد، صنعت مادر نیز نامیده می شـود و هر کشـور که مـراحل اولیـه توسعـه و ایجاد زیربناها را سپری می نماید، لزوما می بایست اقدام به ایجاد صنایع مادر نماید، زیرا محصـولات این صنعـت یا به صورت کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند و یا به صورت محصول واسطه ای در صنایع دیگر به کالاهای نهایی مصرفی تبدیل خواهد شد. آذرین فر تصریح کرد: اگر چه تکنولوژی امروزی، موادی ساخته است که می توان از آن به عنوان جایگزین آهن و فولاد نام برد، اما در عمـل هیچ یک از مـواد به انـدازۀ این مـاده کاربـرد نداشته است. از طرفی علیرغم بحران‌هایی که در زمان‌هایی منجـر بـه کاهش میزان مصرف سنگ آهـن و تـولید فـولاد و قیمت‌های آن در بـازارهای جهانی شد،  لیکن تولید و مصرف فولاد در جهان همچنان سیر صعودی را طی نموده و آمارها مبین این امر می باشد، زیرا میزان تولید و مصرف فولاد یکی از شاخصهای مهم توسعه اقتصادی کشورها بوده و کشوری را در جهان نمی توان یافت که بدون صنعت فولاد در زمره کشورهای صنعتی قرار گرفته باشد. به نحوی که هم اکنون 66 کشور جهان که در ردیف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشند مبادرت به تولید فولاد می نمایند.

وی یادآور شد:  البته می بایست به این موضوع توجه داشت که طرح های ایجاد، توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد عمدتا در مناطقی از جهان اجراء می گردد که قادر به تولید با قیمتهای مناسب و رقابت پذیر در سطح جهانی باشند. به عبارت دیگر این مناطق بایستی از مزیتهای نسبی، که مهمترین آن وجود معادن سنگ آهن با ذخائر مطلوب، سایر مواد اولیه معدنی، انرژی، نیروی انسانی ماهر و نزدیکی به بازارهای مصرف می باشد، برخوردار بوده و محدودیتهای کمتری نیز در مسائل محیط زیست داشته باشند. به همین دلیل کشورهایی که از مزیت های فوق به خصوص معادن سنگ آهن برخوردار نیستند تمایل به سرمایه گذاری و مشارکت با کشورهای دارای مزیت نسبی در امر تولید سنگ آهن و فولاد را نشان می دهند. در نتیجه تمامی عوامل مورد اشاره شاخص هایی است که می تواند منجر به بازده ای مطلوب حقوق سهامداران این صنعت در کشور باشد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *