خاموشی صنایع چه تبعاتی برای تحقق اهداف جهش تولید دارد؟

خاموشی صنایع چه تبعاتی برای تحقق اهداف جهش تولید دارد؟
به گزارش روابط عمومی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، سال 1400 را حتماً می‌توان سخت‌ترین سال کار صنایع کشور و بیشتر از همه صنایع، انرژی‌بر دانست. به خصوص آن دسته از صنایعی که نه تنها زمستان سختی را در سال 99 به لحاظ قطعی گاز سپری کرده بودند، بلکه از بهار سال 1400 با خاموشی‌های گسترده‌ای روبرو شده‌اند که به شدت برایشان غیرمنتظره بوده است. البته هشدارهای مربوط به آن از ماه‌ها قبل داده شده بود و برخی از کارشناسان متخصص در حوزه برق و انرژی، با جسارت بیشتر از سه سال قبل، خبر از بروز خاموشی‌هایی داده بودند که گریبان صنعت کشور را خواهد گرفت. حال، بسیاری از صنایع به این نتیجه رسیده‌اند که باید حساب خود را از شبکه سراسری برق جدا کرده و برای تأمین پایدار برق خود، چاره‌اندیشی کنند. صنعت برق ایران این روزها بیشتر از هر سال دیگری خبرساز شده است. صنعتی که کمتر کسی در قرن جدید و در حال حاضر که بسیاری از زیر ساخت‌ها در بخش خانگی و بیشتر از همه بخش صنعت کشور، با ادبیات خاموشی و کم‌برقی آشنایی چندانی ندارد؛ اما امسال بیش از هر زمان دیگری با خاموشی‌هایی دست و پنجه نرم کرده است که سبقه آن به دهه 80 برمی‌گردد.
حال بسیاری از صنایع به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای تأمین پایدار برق مورد نیاز خود چاره‌اندیشی کرده و برای خود نیروگاه بسازند تا بلکه خود را از یک سو با شرایط کم‌برقی کشور وفق دهند و از سوی دیگر، آسیب بیشتری به تجهیزات و ماشین‌آلات خود وارد نیاورند.
این موضوع، محور کار شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید هم که بزرگترین هلدینگ معدنی کشور است، قرار گرفته و اکنون، قرار بر این شده که هر یک از واحدهای تولیدی در کنار خود نیروگاه‌هایی داشته باشند تا برق مورد نیاز آنها را به صورت پایدار تأمین نمایند. البته اولویت هم با تأمین برق به صورت اختصاصی و با استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی است.
اکنون زمان نقش‌آفرینی هلدینگ انرژی امید تابان هور است تا با تخصص و تجربه‌ای که در اختیار دارد، وارد میدان شده و برای تأمین برق پایدار واحدهای تولیدی ذیربط خود، وارد احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی شود.
بر این اساس شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید قصد دارد تا با سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت پنل‌های خورشیدی، زمینه را برای تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی فراهم کرده و تلاش نماید تا با مشارکت با تولیدکنندگان داخلی، به یک نیروگاه‌ساز در عرصه نیروگاه‌های خورشیدی تبدیل شده و کشور را از وابستگی به واردات پنل‌های خورشیدی رها کند.
پتانسیل تابش 
و نقشه تابش خورشید در ایران
ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن، با وجود 300 روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش 4.5 تا 5.5 کیلو وات ساعت بر متر مربع در روز، یکی از کشورهای دارای پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است.
برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی، گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی، می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه‌ صدور انرژی برق فعال شود.
با مطالعات انجام شده توسط DLR آلمان، در مساحتی بیش از 2000 کیلومتر مربع، امکان نصب بیش از 60000 مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.
اگر مساحتی معادل 100×100 کیلومتر مربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال 1389 خواهد بود.
گام‌های جدید برای سرمایه‌گذاری
 در تولید پنل‌های خورشیدی
مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در بازدید از شیشه اردکان به منظور سرمایه‌گذاری در تولید پنل‌های خورشیدی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع شیشه در کشور، با بیان اینکه امروز شرایط کشور در حوزه انرژی ایجاب می‌کند که به سمت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی حرکت کنیم، گفت: تا پیش از خاموشی‌های اخیر و تشدید شرایط کمبود برق در کشور، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و منطبق بر انرژی‌های تجدید پذیر، یک گزینه تشریفاتی به شمار می‌آمد، اما اکنون احداث نیروگاه‌های اختصاصی تجدید پذیر در کنار واحدهای تولیدی یک الزام و ضرورت به شمار می‌رود.
حسین مدرس خیابانی افزود: امروز بر هیچ فردی پوشیده نیست که کشور با کمبود انرژی در حوزه برق مواجه است و این کمبود، جهش تولید را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ چرا که بسیاری از کارخانجات به دلیل کمبود و قطعی برق، با مشکل مواجه هستند و تولید آن‌ها مطابق با برنامه پیش نمی‌رود.
وی تصریح کرد: متأسفانه موضوع مهمی همچون جهش تولید و تأمین برق مورد نیاز آن در برنامه‌ریزی‌های سال‌های اخیر، مورد توجه قرار نگرفته است و به همین دلیل، واحدهای تولیدی باید خود به فکر احداث نیروگاه‌های اختصاصی باشند. مدرس خیابانی با بیان اینکه تمامی واحدهای تولیدی زیرمجموعه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید باید نیروگاه اختصاصی داشته باشند، گفت: ایران در نقطه و اطلس تابش مؤثر نور خورشید قرار دارد و این امر زمینه را برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی فراهم می‌کند؛ به خصوص اینکه ایران در این حوزه جزو 5 کشور اول دنیا است.
وی به تجربه سایر کشورها از جمله آلمان در بهره گیری از تابش خورشید در تولید برق اشاره و خاطرنشان کرد: 30 درصد برق تولیدی در آلمان از محل نیروگاه‌های خورشیدی است؛ در حالی‌که میزان تابش موثر و در برگیری آن در ایران بسیار بالاتر از این کشور است؛ اما اکنون سهم تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی بسیار ناچیز است. مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ادامه داد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها که تداوم رویکرد جهش تولید در کشور است، نباید اجازه داد که خاموشی‌ها تولید را متوقف کنند؛ به همین دلیل امروز، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به عنوان بزرگترین هلدینگ معدنی کشور و یکی از مهمترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای، با تولیدکنندگان برق از محل نیروگاه‌های تجدید پذیر، وارد مذاکره شده تا علاوه بر ساخت نیروگاه، بتواند با مشارکت با تولیدکنندگان داخلی شیشه، وارد حوزه سرمایه‌گذاری در تولید پنل‌های خورشیدی، مطابق با اهداف سند راهبردی خود شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *