کویرتایر چگونه احداث کارخانه استیل‌کورد را کلید زد؟

کویرتایر چگونه احداث کارخانه استیل‌کورد را کلید زد؟

مدیر پروژه استیل کورد شرکت کویرتایر از آخرین وضعیت احداث این کارخانه راهبردی تامین کننده مواد اولیه صنعت تایر کشور خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این کارخانه حائز اهمیت برای صنعت تایر کشور آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، عباسعلی جمالی‌پور، مدیر پروژه استیل کورد شرکت کویرتایر در یادداشتی اعلام کرد:  نگاه راهبردی شرکت کویرتایر به تامین گسترده مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر کشور منجر به طراحی و اجرای طرح استیل کورد در خراسان جنوبی شده است. در واقع، خراسان جنوبی و دو استان کرمان و یزد به عنوان استان‌های هم‌مرز آن، قطب اصلی تولید تایر کشور محسوب شده و با توجه به اینکه استیل کورد جزو مواد اولیه مورد نیاز این صنعت است، تلاش نموده تا با احداث یک کارخانه در کنار واحد تولیدی که هم اکنون با ظرفیت ده هزار تنی، تنها به میزان 3 هزار تن در حال تولید است، بتواند نقش‌آفرینی نماید.

مروری بر آمارها نشان می‌دهد که واردات سیم استیل کورد تا سال 97، حدود 13 هزار تن در سال بوده که بیش از 21 میلیون دلار منابع ارزی را برای واردات به خود اختصاص داده و این در حالی است که روند رو به رشد واردات استیل کورد در کشور، حاکی از توسعه‌ای است که در صنعت تایر کشور رخ داده، به طوری که سال 91 واردات استیل کورد، 7491 تن بوده که در سال 92، معادل 8700 تن، در سال 93 معادل 10 هزار تن و در سال‌های 95 و 97 به بالغ بر ده هزار تن بوده و البته این رقم در سال‌های 98 و 99 به مراتب بیشتر شده است.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود با توجه به طرح‌های توسعه کارخانه‌های تایرسازی کشور، واردات این کالا تا دو سال آینده به مرز 20 هزار تن برسد؛ پس استیل کورد یک محصول راهبردی در صنعت تایر کشور به شمار آمده و یکی از دلایل افت تولید تایرسازان در سال 98 ناشی از کمبود سیم استیل‌کورد بوده است که بخش اعظم آن، از چین و ترکیه وارد کشور می‌شده و به طور متوسط در هر کیلوگرم آن، ارزبری 2.2 دلاری داشته است.

بر این اساس، بعد از مطالعات بازاری که از سوی کویرتایر انجام شده و در آن، میزان واردات و نیاز تمامی تایرسازان کشور به صورت سایز به سایر بررسی شده، به این نتیجه رسیده‌ایم که احداث کارخانه تولید استیل‌کورد با ظرفیت 20 هزار تنی برای تولید در 17 نوع سیم، ارزش اقتصادی برای سرمایه‌گذاری دارد.

برآوردها نشان می‌دهد که این طرح، نیازمند 25 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ثابت دارد که با انضمام سرمایه در گردش، ماشین‌آلات و ساختمان‌هایی که بنا خواهند شد، 800 میلیارد تومان سرمایه وارد این طرح خواهد شد؛ ضمن اینکه 4.5 مگاوات برق، 250 مترمکعب در ساعت گاز و 16 مترمکعب آب در هر ساعت در این طرح نیاز خواهیم داشت.

در عین حال، پیگیری‌های لازم نیز برای تامین زیرساختها با سازمان‌های ذیربط صورت گرفته و 10 هکتار زمین با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای تولید استیل‌کورد، اختصاص یافته است که خاک‌برداری آن، از اوایل تیرماه آغاز شده و در شرف اتمام است، به نحوی که 90 هزار مترمکعب خاک از این مجموعه برداشت شده است.

گفتنی است برای انتخاب ماشین‌آلات و ماشین‌سازان نیز، با 22 ماشین‌ساز دنیا مکاتبه کردیم که در گام بعدی مناقصه و انتخاب ماشین‌ساز را خواهیم داشت.

به هر حال این طرح راهبردی، در خراسان جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و 155 نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت و از این جهت نیز اشتغال این استان کمتربرخوردار کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *